Helma. Ve znamení svobody („…Born to Ride…“) atp. ?

Jen na okraj, víte, že: … (Lebka vzniká spojením několika kostí, které

chrání mozek
. Jedná se o mozkovou část lbi – neurocranium. Druhá část lebky je tzv. splanchnokranium a to tvoří kostru obličeje. Mozková část má u člověka výraznou převahu nad obličejovou v souvislosti s mohutným rozvojem mozku. Kosti jsou spojeny
švy – označujeme slovem sutura. Lebka tvoří pevnou ochranu pro mozek, ale nemůže
se zvětšit a v případě některých onemocnění
např. nitrolební krvácení, otok mozku – dochází k útlaku mozku a jeho závažnému poškození nitrolební hypertenze. Spodní část lebky se označuje jako baze lební. Latinsky lebka = uranium)…


Helma je jedním z unikátních zařízení, kterým lze tuto důležitou část těla chránit. Ale . . .

Na co nikdy nezapomenout !

Kvalitní helma

  • vždy (pro sebe) vybíráme novou homologovanou helmu, která pevně (ne bolestivě) obepíná celý obvod hlavy. Ideální stav je ten, když Vás prodejce nechá si helmu na motocyklu vyzkoušet.
  • nezapomeň – když jsi pro sebe udělal toto minimum, spolujezdec musí být vybaven stejně kvalitně „ jedete v tom spolu „ !
  • nedoporučujeme helmy z druhé ruky! Vlastně ZAKAZUJEME! Helmy stárnou a po více než pěti (max 10-ti) letech provozu je obecně životnost helmy už skoro na konci (bez mechanického poškození). Předchozí majitel někdy může zamlčet poškození, které pro Vás může mít při nehodě fatální následky! Helma ze sekáče prostě NE!
  • nová helma ze supermarketu, je-li homologovaná a sedí na hlavě tak jak má, je dobrá. Levné helmy obecně mají spoustu drobných nedostatků oproti jejich „dospělejším“ vzorům, ale ve své podstatě splní po bezpečnostní stránce takřka totéž! Veliký rozdíl nastává až při vyšších rychlostech, kde je aerodynamický odpor nekompromisní a i nepatrné detaily rozhodují o komfortu a tudíž i o bezpečí. To proto, že se špatnou helmou se nám snižuje možnost kvalitního vnímání a může nastat chyba!
  • Při výběru helmy dbáme na tato kritéria:
  • Vybíráme helmu dle typu motocyklu a jeho použití. Není vhodné mít jednu „universální“ helmu na několik různých motocyklů s různým využitím!
  • Použitý materiál skořepiny helmy – kompozit dražší, ale podstatně kvalitnější než termoplast!
  • Celoobvodová helma – integrální, nejlepší řešení – nabízí ochranu celé hlavy!
    Pamatuj – poloviční helma – menší než poloviční ochrana!
  • Helma v pozici za řidítky, (sedící řidič), nikde nesmí bránit ve výhledu!
  • Hmotnost helmy – čím je helma těžší (např. otevírací systémy), více namáhá náš krk a dochází k únavě i bolestem! Bolest a nepohoda současně s delší trasou = nekoncentrovanost a možné chyby!
  • Jednoduchost údržby helmy – při čištění vnitřních materiálů vždy dbát pokynů výrobce!
  • Těsnost plexištítu – do integrální helmy nesmí vnikat nechtěný průvan, hlavně v oblasti očí.
  • Větrání helmy – hlavně v letním horku oceníme, naopak v zimních měsících je nutná těsnost větracích vstupů!
  • Pozor na optické zkreslení plexištítů, hlavně u levnějších helem. U netvrzených plexištítů hrozí poškrábání během velmi krátkého používání!
  • Dostupnost náhradních dílů – hlavně plexištít budeme s určitostí vyměňovat!
  • Doporučujeme vybírat helmy výrazných (signálních) barev s reflexními prvky!

  • Pozor ! ! !

    Je dobré mít kolem sebe výrazné barvy! Někteří sází i na výrazný hluk! Ale ani to Tě neochrání – nejsi vidět a už vůbec ne slyšet! Nauč se řídit – to znamená, hlavně přemýšlet!

    Úvodní slovo – použito z mat.: MUDr. Zbyněk Mlčoch

    Související články: Je Vaše helma bezpečná ?

    Mazzda

 

Listopad 1, 2010

Štítky:

Napsat komentář