Motocyklová škola – výcvik bezpečného ovládání motocyklu.

Každoročně na silnicích v ČR zemře zhruba + – 100 „motorkářů“!

Na to,že motocykl stojí v garáži skoro celý rok a používá se k jízdě, skutečně jen zcela výjimečně, většinou za velmi hezkého počasí, je shora uvedený statistický údaj alarmující!

Příčiny nehodovosti motocyklistů!

Děje se tak proto, že skoro každý kdo řídí motocykl je svým způsobem samouk, bez hlubších znalostí ovládání motocyklu! Ti lidé (řidiči motocyklů) nevědí co je při řízení motocyklu může čekat a už vůbec nemají základní návyky potřebné pro bezchybné zvládnutí stroje!

Motocykl svými charakteristickými jízdními vlastnostmi a stylem vyvolává jakýsi nekritický pohled (svádí k falešné iluzi) na situaci v dopravě až někdy opojný pocit ze zrychlení a vedení motocyklu.

Kde vznikly mezery ve výuce?

Je náročnější a jak jiné řídit automobil a řekněme např. reagovat na kritickou situaci adekvátně a bezchybně, než při jízdě na motocyklu?

V první části odpovědi zní ne. Není! Jediné snad co je na automobilu jiné je, že musíme dobře odhadovat jeho vnější rozměry. Drží nás (vede) autosedačka s bezpečnostním pasem, máme hmotnost vozu rozloženou do čtyřech kol a k dispozici pro manévrování volant. Při prudkém brzdění, event. při vyhnutí se překážce se o perfektní provedení starají elektronické systémy vozu. Nemusíme mít takřka žádné fyzické předpoklady pro řízení automobilu.
Ve vozidle trávíme zhruba více jak 5x tolik času oproti motocyklu, jsme tedy i relativně natrénovaní!
U automobilu ale musíme počítat také s částečně omezeným výhledem z vozu (sloupky, zpět. zrcátka . . .).

Při jízdě na motocyklu budeme mít zpravidla rychlejší dobu reakce, oproti řidiči vozidla (měřeno v mikrosekundách). Zde ale záleží nejenom na duševní a fyzické zdatnosti, ale i na perfektním vybavení motocyklisty. Špatná výbava nás může rozptylovat a napomáhat nesoustředěnosti.

Tak proč tolik tragických nehod?

  • Adekvátní a bezchybná reakce je jednou z mnoha příčin!
    Ano, provést manévr ve vypjaté, kritické situaci tak, aby bylo vše jak má, je o mnoholeté přípravě a zkušenosti. O dlouhodobém tréninku!
    Správná poloha těla, rukou, správné nastavení ovládacích prvků, intenzivní brzdění přední brzdou, nebo zadní, nebo snad oběma? Provést náklon, vysednutí, přenést těžiště a kam?Na tyto otázky lze odpovědět jedině praxí a tréninkem.

    V autoškole?

  • Výuka v autoškole nabízí uchazečům o řidičský průkaz na automobil 28 hodin praktického výcviku.
  • Pro motocykl 13!
  • Pouze 13 hodin pro jednoznačně zcela náročnější řízení a ovládání?
  • Jen 13 hodin i když potom budeme získávat praktické zkušenosti 5x více pouze v automobilu?
  • Když budeme chtít od řidičů motocyklu, aby sami trénovali životně důležité manévry na motocyklech tak kde?

    Na škvárovém hřišti, což je běžná praxe, do rychlosti 35 km/hod?
    Při této rychlosti skoro vše jde zachránit nohama! Navíc to, že motocykl podklouzne a spadne už při malém náklonu může vést k psychické bariéře a obavě z naklonění motocyklu do velkého sklonu!

    Chyba na chybu a my se divíme statistikám!

    Jak je to možné? Vždyť vyzkoušet si jet „naplno“ si chce snad skoro každý, ale ouha! Vše se mění, aerodynamika je zcela proti nám, dostaví se strach z nečekaného a vlastně ani nic neumím! „Chtěl jsem si jen zkusit nepoznané a běžnou lidskou chybou mohu být rázem jedním z čísel ve statistice!“ Dříve či později se to stane snad každému, že si z neznalosti či neopatrnosti přidá víc než by měl a pak jde jen o náhodu!

    Tragickou bilanci podtrhuje už jen to, že si musíme uvědomit jakému riziku je vystaveno tělo řidiče motocyklu při jakémkoliv střetu s jinou překážkou či účastníkem provozu a také to, že motocykl je v provozu velmi snadno přehlédnutelný!


    Sečteno podtrženo!

    Velmi stručně jsem zde naznačil systémovou chybu v legislativě a následně při praktické výuce v autoškolách a potřebu provádět nadstavbové kurzy bezpečného ovládání motocyklu v různých jízdních režimech pod vedením zkušených instruktorů.

    Proč pod vedením instruktorů?

    Když musím trénovat sám je dost možné, že něco ošidím, přehlédnu, podcením! Silniční provoz mi to později neodpustí!

    Kde tyto výcviky provádět?

    Na bezpečných autodromech. Jedině zde se netrestá chyba smrtí!

    A proč ne levnější letiště či parkovací plochy?

  • Letiště je určitě skvělá plocha pro nácvik velkého množství prvků ovládání motocyklu ale obrovská plocha letiště nás bude mylně a klamlivě hýčkat. Budeme se sami šidit a odpouštět si různé drobné nedostatky a chyby.
  • Rozdělíme-li letiště kužely stává se nereálnou tratí a navíc kužely mohou mít za následek zbytečný pád.
  • Rozdělíme-li parkoviště u hypermarketu, nedokážeme vyloučit střet s obrubníky, sloupy, zábradlím atd., nehledě na to, že je opět nereálně široké, pruhy asfaltu nás nenaučí znát a číst vozovku.
  • Navíc jdeme se učit – to znamená, že se asi nevyhneme všelijakým chybám!
  • Když výcvik tak na autodromu v reálných a dobře čitelných a předvídatelných podmínkách.

    Naše metodika výcviku uplatňovaná na autodromech je moderní, vlastní, r. 2008 autorizovaná.

    Obsahuje teoretickou přípravu vč. základů poskytování první pomoci, základy nastavení podvozku motocyklu, dopravní psychologie, dopravní výchova a hlavní faktory dopravních nehod. Harmonicky prolíná s praktickým výcvikem dle rozdělení do skupin.

    Výcvik je určen všem řidičům motocyklů, malých motocyklů a skútrů.

    Naši instruktoři výcviku jsou vybraní zkušení, spolehliví a zodpovědní, většinou z řad závodních motocyklových jezdců.

    Harmonogram výcviku je vždy předem přesně určen podle typu výuky, autodromu, počtu registrovaných účastníků. Základní výcvik ProStart , ProLimit je určen pokročilým.

    ( ProRaces už sám název napovídá, jedná se o závodní trénink).

    Registrace účastníků probíhá na našich webových stránkách ( stopnehodam.cz.zavodak.webparking.cz ). Podmínky účasti vždy dle všeobecných podmínek.

    Potřebnost a důležitost těchto výcviků (motoškol) je nutné prvotně zasadit do celonárodního kontextu a hledět nejenom na ekonomickou část, ale také a to především, na společenskou důležitost.

    Projekt motocyklových škol v České republice snižuje hmotné škody řádově v desítkách milionů korun a zachraňuje lidské životy, škody na zdraví které nás ročně stojí v řádech stovek milionů!

    Představím Vám jednu malou ale velmi reálnou ukázku:

     

  • Muž ve věku 25 let.
  • První motocykl na leasing v hodnotě cca 60-ti tisíc, měsíční splátka zhruba 4000,- Kč.
  • 150 koňských sil.
  • Zkušenosti velmi malé, nadšení veliké, chuť se ukázat obrovská!
  • Motocykl je starší, horší ovladatelnost vyšší nároky na údržbu!
  • Základní a povinné vybavení na motocykl si koupí zhruba za 15.000,- Kč (velmi malá investice do pasivní bezpečnosti!).
  • Měsíční režie s provozem motocyklu je (2 víkendy cca 1500 km) (pneu, PHM, řetěz atd.) 10.000,- Kč!
  • Může si tento člověk dovolit, zaplatit volné jízdy na autodromu a sám se zdokonalovat v ovládání motocyklu když jej ½ hod. vyjde na min. 800,- Kč (bez reálných nákladů na provoz motocyklu) a samozřejmě bez dohledu instruktora?
    Nabízí se levnější varianta! Vyzkoušet si s kamarády ovládání motocyklu za provozu někde na hezkém úseku silnice!

    Může následovat kritická chyba!

    Nebo to pro dnešek může vyjít a to naopak může vést k falešnému pocitu z dobré znalosti ovládání motocyklu aj.!

    Pojďme prosím společně tuto skutečnost změnit!

  • Jedením dnem na autodromu dokážeme proškolit až 120 účastníků.
  • 120 řidičů a řidiček motocyklů, kteří si teprve až nyní uvědomují, že do dnešního dne jezdili s mylným pocitem, že řídit umějí!
  • 120 lepších „motorkářů“ za den!
  • To není kampaň to je výcvik – tvrdá práce, trénink, dřina!
  • Výcvikem / motoškolou za bezpečnější silnice, méně tragedií, méně hořkosti!
  • Sosnová, Lausitzring, Sachsenring, Most, Brno atd.
Listopad 19, 2010

Štítky:

Napsat komentář