Motoškoly a jejich nutnost ? Kde bezpečně trénovat ?

– každý kdo má s jízdou na motocyklu alespoň malé zkušenosti mi musí dát za pravdu to, že jízda na něm nabízí díky naprosto otevřenému kontaktu s okolím nejen vlastní účel přepravy (z místa A na místo B), ale i jedinečný prožitek z jízdy. Je jedno zda cestuji do školy s batohem na zádech, s pilou do lesa či za jednáním přes půl republiky. Když si najdu čas a účel cesty, chci si jízdu i užít. Tak to mám nejen já, ale i většina mých známých a z toho usuzuji, že až na výjimky snad úplně každý. Střídají se pocity napětí a stresu, oproti uvolnění a euforii. To vše co se v nás děje má na svědomí starý dobrý známý endorfin a adrenalin. Dochází k tomu, že se řidič motocyklu nechává strhnout k falešné představě pocitu bezpečí a jakési neohroženosti. Jezdec, který je nezkušený a nechá se těmito svody zlákat, ohrožuje nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Běžně může docházet k situacím, které nejsme v panice adekvátně řešit, ale jejich nácvikem se můžeme připravit na krizové řešení, a nebo ještě lépe se takové situaci zdaleka vyhnout.

Řidič motocyklu řídí hlavou, motocykl je ovládán naprosto celým tělem a velmi záleží na koordinaci pohybů, přesnosti a citlivosti práce s ovládacími prvky.

Na kvalitě nastavení podvozku motocyklu a na znalostech, s jakými jsme daný motocykl schopni ovládat – jak jsme s motocyklem „sžití“.

Souhrn všech těchto podnětů můžeme nazvat bezpečným ovládáním motocyklu a získat jej můžeme pouze tréninkem.

Praxe ukazuje, že následky nehod motocyklistů by nemusely být tak veliké, resp. by jim šlo z velké části zabránit , kdyby každý řidič motocyklu prošel povinně takovouto motoškolou v pravidelném cyklu.

Prostor pro bezpečný výcvik

– Bezpečně aplikovat výcvik na motocyklu lze pouze na ploše, která se co možná nejblíže podobá běžné komunikaci s asfaltovým povrchem a je prostá zvýšených obrubníků, svodidel a jiných životu nebezpečných překážek. K tomuto účelu slouží jedině autodrom s veškerým technickým zázemím.

V České republice a v jejím blízkém okolí máme mnoho možností, ale bohužel ceny a kvalita nabízených služeb se výrazně liší.

Pro motoškolu ProStart od 50 ccm jsme vybírali z několika malých autodromů a pro plnohodnotný a bezpečný výcvik připadají v úvahu autodrom Sosnová u České Lípy a Vysoké Mýto (nově snad Ostrava). Max. počet účastníků je 25 (instruktorů 5 a pers. 2).

Pro další výcvik nad 125 ccm ProLimit byl jako nejvhodnější autodrom jednoznačně vybrán německý autodrom Eurospeedway Lausitzring, který převyšuje všechny ostatní svojí flexibilitou, úrovní poskytovaných služeb a i cenou. Max. počet 140 účastníků (instruktorů 14 a pers. 6).

Plochy letišť jsou naprosto nevhodné, neboť nemají absolutně žádný společný znak běžné komunikace a nácvik mezi kužely je nejen nereálný, ale i nebezpečný. Čáru naznačující hranu vozovky můžeme podvědomě nerespektovat a nebo se vědomě „šidit“. Plocha parkovišť je zrovna tak špatně „čitelná“, navíc vybavená obrubníky, sloupy s osvětlením a dalšími
překážkami.

Zde opravdu ne!

Program výcviku– motoškoly

– obsahuje vždy ranní registraci do kurzu a seznámení se s pravidly bezpečného pohybu na autodromu.

Rozdělení do skupin a přiřazení instruktora ke každé skupině.

Skupiny se rozdělí a dle harmonogramu zahájí denní výcvik v učebně. Dále se při praktickém výcviku střídají na jednotlivých stanovištích na trati.

Teoretická příprava zahrnuje přednášku o nejčastějších příčinách dopravních nehod, základní prvky ovládání motocyklu, chování v provozu. Dále základní kurz první pomoci a přednášku dopravního psychologa.

Část praktického výcviku se věnuje brzdění v přímém směru, v náklonu. Poloha těla a plynulé přenášení hmotnosti, bezpečný průjezd zatáčkou, náhlá změna směru, sklon motocyklu a vnímání podvozku. Závěrem si každý z účastníků za dohledu instruktorů vyzkouší průjezd celou tratí pro vnímání svých limitů a limitů svého motocyklu.

Pořádáním motoškol, tzn. výuky bezpečného ovládání motocyklu jsem se zabýval již v letech 1995 a 96. Po té jsem se převážně věnoval závodní činnosti ve třídě superbike Mez. Mistrovství ČR silničních motocyklů až do roku 2008. Během té doby jsem nasbíral spoustu zkušeností a také si uvědomoval stále více jaké nebezpečí se skrývá při jízdě na motocyklu, když řidič není dostatečně připraven a nemá zažity základy ovládání motocyklu tzv. „pod kůží“. V mém blízkém okolí došlo k několika tragickým dopravním nehodám a já sám jsem si prošel „peklem“ také, i když s ohromným štěstím. Bohužel, chyby v běžném silničním provozu jsou velmi často trestány smrtí!

Vznik a cíle občanského sdružení

– Každoročně okolo sta mrtvých a takřka 3.000 těžce zraněných řidičů a řidiček motocyklů! Některá těžká zranění končí smrtí, ale to už oficiální statistika nevidí. To vše pro drobnou chybičku, pro více či méně „zanedbatelnou“ chybu v řízení motocyklu. Proto v polovině roku 2008 začal vznikat projekt stopnehodam.cz a s týmem spolupracovníků koncem roku 2009 došlo k založení občanského sdružení STOP NEHODÁM.

Cílem o. s. je připravovat co možná největší počet řidičů motocyklů pro bezpečný provoz. Našimi kurzy (motoškola ProStart a ProLimit ) projde až na 1.000 účastníků za rok. Od řidičů malých skútrů přes enduro, choppery až po oslnivě rychlé supersportovní motocykly.

O jejich bezpečný výcvik se stará náš tým instruktorů a vlastní (autorizovaná) zcela moderní metodika výcviku. Občanské sdružení STOP NEHODÁM motoškolu provozuje jako nevýdělečnou činnost a negeneruje z ní žádný zisk.
Malinko z jiného soudku je program závodní motoškoly ProRaces a ProRoadRacing při SMS Hořice , kde je vedle výchovy mladých řidičů motocyklů pro ty nej, nej výkony, také o taktice, fyzické přípravě a samozřejmě i o bezpečnosti. Závodní výcvik se opírá nejen o naše vlastní zkušenosti, hlavně pak o bohaté zkušenosti Radka Vincenta Urbance a dále pak o výcvikové metody tradičních amerických závodních škol.

Jelikož náš výcvik – motoškola ProStart a ProLimit , získal velmi dobré jméno u veřejnosti a je zárukou kvalitní výuky, chceme nadále pokračovat v nastoleném trendu a proškolit co nejvíce „motorkářů“. Učíme frekventanty výcviku za řidítky více uvažovat, dbát na dodržování předpisů a včas se vyhýbat krizovým situacím. Učíme je znát limity své a limity chování vlastního motocyklu.

Vychováváme lepší řidiče a nejen motocyklů.

Zahraňujeme lidské životy.

A na úplný závěr:


Jakákoliv finanční podpora sníží cenu motoškoly a ta se stane přístupná širší veřejnosti.

Mazzda
Obrázek

Radek Vincent Urbanec

ObrázekObrázekObrázek

Březen 11, 2011

Štítky:

Napsat komentář