Nebudou prostředky na údržbu komunikací! Jde ale o víc!

Kdo a kdy je vlastně odpovědný za stav vozovky? Může za to snad počasí?

Praskliny a různé pseudo opravy na prosolených vozovkách mráz už roztrhal a těžká auta z nich vytvořila jámy nebývalých rozměrů. A tu se snad ve všech mediích objevují zprávy, jak cestáři lamentují, že už vše „prosolili“ a na údržbu ze státního se nedostává.

Je to takový národní kolorit, že se neustále strašíme a zveličujeme běžné situace.

Silnice jsou na tom zle a určitě si všichni budeme muset dávat s prvními kilometry na „mašině“ extra velký pozor na své chování v provozu.

Já osobně si ale myslím, že kdyby byla silnice postavena tak, jak byla navržena a hlavně při opravác by se dodržovaly technologické postupy a standardy nezbytně nutné pro naši geografickou polohu, tak je vše v pořádku! Lopatou zaplácaná a auty zaježděná „balená“ v díře bez jakékoliv předpřípravy je přece taky oprava? A šetřit se musí!

Když na vozovce není příčina k prosakování vody, v důsledku ani nemůže dojít k destrukci vinou mrazu. Čili velmi jednoduše řečeno – jak si vozovky po léta patlali, (za nemalé částky), tak se nyní z lesa ozývá! Nebo ne?

Prosím Vás, odpoví mi někdo na otázku?

Zda bylo potřeba tolik solit a tolik „prosolit“?

Je to snad proto, že neprosolí-li se letos všechno, dostaneme do rozpočtu napřesrok méně?

(Poznámka:
Bydlím takřka na vsi a tady se nesolí! 2 až 3 km od prosolených cest! Nádhera i když si tu sůl každý odněkud přiváží a tak vznikají jakési slané ostrůvky mezi jinde perfektně prohrnutou a sjízdnou vozovkou. Paradoxně ovladatelnost osobáku končí se začátkem solení na prvním kopci od nás, který mají pevnou rukou pod svojí správou „státní“ cestáři a jen solí a když „nehrnou“, tak mám co dělat, abych jej zdolal!
).

Obecně platí, že neoznačená díra na vozovce je něco, s čím řidič motorového vozidla musí počítat a tomu také přizpůsobit svoji rychlost! Nedodrží-li toto pravidlo, musí pykat! Kdo má pojištěno – pojišťovna krátí pojistné o spoluúčast, bonus za bezškodný průběh je ten tam. Vztek, nervy!

Vždyť jsem zaplatil silniční daň, dálniční známku a nemluvě o tom množství nakoupených litrů PHM, ze kterých jsem zaplatil státní správu i správu komunikací!

Já nechci, aby mi policista u „mé“ dopravní nehody předříkával paragrafy, čeho všeho, že jsem se ve 30-ti nebo 100 kilometrové rychlosti dopustil, já chci slušnou silnici a odpovědnost správce komunikace! Proč si cestář může neplnit svoji povinnost a já musím jet max. 20 a i tak si nadměrně poškozovat svůj majetek, který jsem rovněž zdanil desátkem i pro pana ministra Bártu!

Ono pro vozidlo to běžně končí vyšším opotřebením podvozkových skupin, event. poškozením pneumatik a ráfků. Havárií, která má za následek úraz, asi povětšinou ne!

Ale ať už se i oni zamyslí nad tím, že tady nejde jen o vytlučené čepy a ohlé ráfky!


Pro nás „motorkáře“ to může mít leckdy fatální následky!

Modelová situace nastane když:


23 letý mladík X.Y. na svém supersportu 600 nezvládne řízení vlivem nepřiměřené rychlosti (max. se tam ještě objeví, že nepřizpůsobil rychlost motocyklu stavu a povrchu komunikace), vjel do protisměru, kde se čelně střetl s vozidlem řízeným panem J.L.

Asi tam nebude ani zmínka o tom, že v důsledku vjetí do „megajámy“ jej motocykl katapultoval do protisměru, kde jej smetl řidič protijedoucího vozidla?

Statistika asi bude znít takto: dne … , motocykl 600 ccm, nepřiměřená rychlost , věk 23, škoda 35 tis. a viditelnost dobrá!


Policie:
Proč si to komplikovat při sepisování protokolů a navíc, když viník je jasný a už to „beztak nerozchodí!“ Policista je spokojen se svoji prací a skočí si pro čtvrtletní prémie, protože „řeší“ nehody jak na běžícím pásu. Proč by si měl komplikovat život a bojovat s „větrnými mlýny“, když ho za takovou aktivitu nikdo neocení? Naopak je hodnocen za to, že skutečnou škodu jaksi nemůže na místě odhadnout a tak lépe než mít ve svém rajonu škodu za 200.000,- napíšeme „odhadem“ 35 tis. Kč.


Správa komunikací:
Za díru nikdo nemůže a cestáře nikdo vinit nesmí, nebo se „vys . . . .“ i na ty ostatní díry! Oni by rádi opravovali, ale nemají na to prostředky. Ty se už dávno prosolili, protože sněžilo! A když nám nikdo nepřidá na tom či onom atd. atd.

A je ta díra opravdu naše? Třeba je technických a nebo plynařů. Jóó vodovodů, nebo že by elektrikářů? Pán Bůh ví?


Pojišťovna:
zlikviduje škodu na protijedoucím vozidle také velice rychle a vzhledem k tomu, že vše „sedí“ dle protokolu, jak uvedla Policie ČR a faktura za opravu odpovídá, není důvod blokovat, jen malinko poupravit a seškrtat plnění pro řidiče vozidla a plnit. Ti také nepůjdou pro náhradu za cestáři.


Řidič protijedoucího vozidla:
je rád, že už má hrůzný zážitek za sebou a už se budí po hrsti „Lexaurinu“ jen málo a také auto ze servisu se mu už po několika týdnech vrátilo. Proč ten by měl po tom, co prožil, sám něco měnit na tom, že to vše začalo tou jámou ve vozovce? Jen něco doplatí ze svého a život jde dál.


Svědek nehody:
když už nějaký je, je to většinou člověk, který chodí do práce, (nechtěl jsem „prací“ urazit různé menšiny) a když už se zdrží a chce pánovi s bílou čepicí vysvětlit, co viděl, je povětšinou tázán, zda je dopravním expertem, že to tak vše zná a o co, že mu jde! Nezřídka je vyzván k tomu, aby opustil místo vyšetřování nehody. Prostě a jednoduše, proč si komplikovat život! Raději mlčet a jít pryč.


Pozůstalí:
nezapomeňme ještě na jednu skupinu, kterou osud zasáhl nejkrutěji! Nechám na Vás, aby jste si domysleli, jak těm asi je a čím vším si procházejí!
Protokol je jasný, zpráva od lékařů také. Pocit zmaru, beznaděje, prázdnoty . . . ! Navíc neustále dokola to samé, . . . to auto snad vyřídí pojišťovna? Zrovna volají z odtahovky, co s vrakem motorky!



Uf! Tak to přece není a „nikdy“ se tak nestalo!

Vítáme s úsměvem Nový rok a říkáme si, že tenhle bude lepší než ten minulý!

A pak přijdou první týdny a postupně realita krutě vytlačuje optimismus a vše tak nějak plyne postaru.

Nenechme si jej kazit!


Ještě jeden příklad:

Dostali jste někdy kamenem? Do skla. Třeba u auta?

Ano?

No a bylo to tak, že pán zastavil na první probliknutí, navlékl se do vesty a poděkoval Vám, že má dost času a rád Vás poznává!

Slušně a s úsměvem na líci Vám potvrdil hlášení o škodě a ať se obrátíte na jeho pojišťovnu? A na rozloučenou Vás odprosil na kolenou s tím, že už to víckrát neudělá?

Nebo to byla sprcha nadávek . . . s tím ať si najdete jiného „blbce“, nebo i rvačka či honička za hustého provozu?

„Sakryš“! Kdy skončí to ponížení?

Copak za tu údržbu silnic platíme státu málo? Rozstříleli a rozkopali jsme si silnice naschvál? Ani já ani „on“ nemůžeme za to, že ten, kdo je za správu silnic placený, se vyhýbá odpovědnosti a schovává za různé paragrafy o nepřizpůsobení se čemukoliv!

Kdy budou oceňováni lidé za dobře vykonanou práci a ne podle toho, kolik tun někam vyhodili či schovali? Za to, o kolik milionů napíší menší nehodovost v jejich regionu atd.?

Prosím Vás uveďte pár dobrých příkladů ze svého okolí.

Mazzda

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Fotografie které dokumentují aktuální stav na silnici č. 1_ 65 mezi Jabloncem nad Nisou a Hodkovicemi n/M. Kam oko dohlédne je tato díra jediná a tudíž životu nebezpečná! Opravdu děkuji cestářům za perfektní značení s výstrahou! 5 m před jámou???? Mimo obec (90 km/hod) se umisťuje 100 až 250 m před nebezpečím!!!! Díky i za 5m! je to tam! :-(

ObrázekObrázek

Leden 8, 2011

Štítky:
  • Do boje s větrnými mlýny jsem se už párkrát pustil, na konec vkládám článek, který jsem otiskl v časopise MOTOXPRESS v létě 2005 a obíhal s ním pak příslušná místa. Protože jsem byl podepsán pod již zveřejněným poměrně závažným materiálem, stržil jsem mnohé vážné pokývání hlavou i s občasným náznakem jakési omluvy. Jistě pak i někdo něco vyšetřil a snad pokýval prstem směrem k původci nepravostí. Nevěděl totiž, jak budu jako otravný novinář aktivní a jestli se třeba znovu neobjevím, posílen případně nějakým ještě otravnějším doprovodem.
    Bohužel jsem pak pro nával práce s časopisem polevil v dalších aktivitách, i proto, že jsem si uvědomil, že sousto je příliš velké. Těžko si totiž představit, jak velký by musel být vklad jednotlivce do takové aktivity, aby se něco změnilo. Jeden zákon se mi předtím již změnit podařilo, ale byl to v roce jen 2000 paragraf o trvalém a dočasném vyřazování vozidel, a tam nešlo o peníze ze státní kasy.
    Začátkem roku 2010 jsem objevil novou technologii oprav silnic pomocí plošného hořáku, který naráz rozehřeje několik metrů silnice, kam se pak přidá a zaválcuje chybějící obalovačka. Je to levnější, úžasně funkční a silnice jak z jednoho kusu. Nadchlo mě to tak, že jsem si zhruba zkalkuloval návratnost investice, domluvil dva lidi na obsluhu stroje a rozhodl jej koupit. Pak jsem se začal ptát na možnosti zakázek a ejhle: prý ve výběrovém řízení mohou úřady – správci komunikací zadat zakázku jen firmě, o které již jsou pozitivní reference z předchozích zakázek!!!
    Jasně, uzavřený kroužek. Já na bráchu a brácha na mě. Je pak snad nějaký důvod, aby do oprav silnic v tomto státě vstoupila nová, lepší a levnější technologie? Jistěže není. Musel by ji totiž koupit ten, kdo by pak míň vydělával, protože by se silnice už tolik nesypaly.

    Slíbený článek z časopisu MOTOXPRESS / léto 2005 (bohužel bez fotek):

    Reportáž z jedné pražské ulice

    Proč ty naše silnice a ulice jsou pořád v tak mizerném stavu? Opravují je odborníci nebo fušeři? Jak se hospodaří se státními penězi?

    Člověk se někdy ani do hloubky nezamyslí nad důvodem tak rozdílné kvality silnic u nás a na západ od našich hranic. Stále omílaný nedostatek prostředků na opravy udržuje v podvědomí běžného motoristy tyto úvahy ve slepé uličce, ze které není úniku.
    Přitom alespoň částečné řešení je na dosah ruky. Není daleko doba, kdy jsme na jaře vídali náklaďák, ze kterého nabírali silničáři obalovačku, sypali ji do děr a plácali lopatou vždy s mírným přesahem, protože tak je to nejsnadnější a při předávání díla to vypadá, jako že opravené díry byly větší.
    Po otevření hranic se znásobil provoz – ano, na to se vše svádí – a naše nekvalitní opravy, asfaltové plomby, vložené do mělkých děr s pískem na dně a s okrajem do ztracena, vyskákaly jako popcorn. Má to logiku – položte dlaždici na písek, náklaďák ji rozdrtí. Nerozdrtí ji tehdy, pokud ji přilepíte k pevnému podkladu, nebo pokud má dlaždice silnou stěnu. Nejlepší je samozřejmě silná stěna a dobře přilepit.
    Po otevření hranic se můžeme podívat, jak se díry opravují jinde. Jednou jsem si u toho počkal. První byla řezačka a odstranění narušeného materiálu mezi řezem a původní dírou, aby byla hloubka plomby dostatečná a jednotná. Pak přišel pracovník, který tlakovou vodou zbavil díru všech nečistot a volných zrnek písku. Poté byla díra vysušena propanbutanovým hořákem a když ji další přišel natřít penetrací, včetně svislých stěn, tak bylo jasné, že obalovačka, která se dovnitř zaválcuje, bude držet.
    Po letošní zimě vytáhli do boje i naši silničáři. Také už vyřezávají a frézují díry, ale příprava většinou nějak končí pojízdným smetákem – samosběrným vozem – který sice odstraní dost sypkého materiálu, ale dost v tomto případě není dost.
    V jedné z pražských bočních ulic se už díry a nerovnosti slévaly ve skoro souvislý tankodrom, bylo tedy rozhodnuto o celkové obnově povrchu. Firma, která dostala státní zakázku, má moderní techniku a dokáže to za pár dní. Dělají to ve velkém, není tedy proč se zabývat prkotinami. Jeden květnový pátek přijela fréza a částečně zlikvidovala některé nájezdy ke garážím, upatlané z asfaltu a betonu místními obyvateli. Někam se nedostali, protože v ulici stála auta, někde jen tak hrábli, jinde ani nehrábli, asi se jim nechtělo. Ale pro investora se dalo prokázat, že technologii použili. Zároveň se tentýž den objevily ve schránkách letáky s upozorněním, aby se v ulici neparkovalo následující pondělí a úterý, že se bude dělat nový asfaltový povrch.
    V pondělí kolem desáté projel ulicí samosběrný zametací vůz a uprostřed ulice, na původně čistém asfaltě, za ním zůstaly brázdy písku, vymeteného z děr. V pravé poledne nastoupila moderní technika – světe div se – auto, které plošně stříkalo penetraci, aby se nový asfaltový koberec dobře spojil s podkladem. Jenže co to? V cestě té bohulibé činnosti najednou stojí napříč silnicí testovací skútr Yuki a „Pánové, tak na tenhle bordel už to dál stříkat nebudete!“
    Seběhlo se pár lidí, proběhlo několik vzrušených telefonátů, hlas z Technické správy komunikací horlil „Tak vy jste jim přerušil práci? Jakým právem?“
    „Právem silnějšího.“
    Přijel zástupce investora, vypadal inteligentně, mluvil inteligentně, promiňte a děkujeme, že jste si toho všimli, dáme to do pořádku, přijdeme to zkontrolovat. Pak přijelo auto s ruční mechanizací a šest chlapů natěžilo během pár hodin kontejner materiálu. Šlo jim to od ruky, brali jen to, do čeho stačilo dloubnout.
    Další den znovu přijel samosběr, znovu asfaltový penetrační postřik… Takovou maličkost, jako že při a po nastříkání penetrací firma nijak nebránila vjezdu na lepivou kaši, snad není třeba ani zdůrazňovat. Pokud si někdo si při mlaskavém projetí ulicí zasvinil auto, tak to byl přece pouze jeho problém. Naskakuje mi ale husí kůže při pomyšlení, že by na krásně černý povrch zahnul z hlavní ulice nic netušící motorkář a vyválel se v tom.

    Když už je taková silnice hotová, tak se některé předchozí pracovní postupy kontrolují jen těžko. Je to černé, rovné a jednolité, není důvod dílo nepřevzít a nepodepsat proplacení tučné faktury ze státní kasy. Záruční doba na opravu silnice je tříletá a to ta mizérie v boční ulici určitě přežije. Že by ale kvalitně odvedená práce v oné boční ulici přežila třeba třicet let a nemusela se po deseti létech začít znovu záplatovat, to zřejmě není parametr, který by dnes zúčastněné zajímal. Některé firmy jsou pak schopné natáhnout nový asfaltový koberec snad i přes zamrzlý rybník. Zisk je zisk, že. Bohužel z druhé strany jim nahrávají možná nekvalifikovaní, nebo třeba na kontrolu zadávaných prací líní investoři. Pokud se ale budeme chovat tak, jako bychom měli na rozhazování, zůstaneme navždy chudí.

    Honza Čejchan

  • Tak mne jen tak napadlo!
    Proč nevyhlásit soutěž o nej – NEJ PAST roku!
    Ten kdo pošle fotku s několika řádky „pochvaly“ silničářů získá cenu v hodnotě cca 1000,- Kč!
    Prosím nebuďme lhostejní, někoho to opravdu může stát život, zatím co jiní dostávají 14-té platy za skvělé dopravní značení! Jdeme do toho? Ještě přidám pár obr z jarní údržby! Mějte se! Mazzda

  • Napsat komentář