Příčiny dopravních nehod motocyklů.

Než se dostanu k rozdělení příčin a vysvětlení různých vlivů, připomenu nutnost si uvědomit diametrální rozdíl mezi řidičem jednostopého a vícestopého vozidla.

Obrázek
Neznamená totiž, že ten, kdo ovládá naprosto bravurně kamion, nebude na motocyklu vystaven takovému stresu, či tělesnému sevření, že jeho „křečovitá“ jízda na motocyklu hraničí s hazardem.

Celá řada krizových situací v automobilu se řeší sešlápnutím brzdového pedálu maximálním tlakem. O zbytek se pak postará elektronika a ta chybu dnes takřka eliminuje. Můžeme dále přidat nastavení úhlu volantu (výhybný manévr) při nenadálé situaci a systémy vozu za nás pracují a snaží se vůz udržet na silnici. Naší reakcí (různě dlouhou) krom brzdění, event. vyhýbání se , je moment leknutí a s tím spojený reflex – opření se do sedačky, někdo zavře oči, jiný stuhne…! Takovéto situace se dají skvěle na jakékoliv ploše s automobilem velmi úspěšně simulovat – bezpečně a takřka bez možných následků. Nic z toho ale neplatí pro řidiče motocyklu – vyjma různých elektronických systémů více či méně komerčně úspěšných.

  • Motocykl v prvé řadě musíme řídit hlavou a samo sebou vědět, co všechno nás s každým ujetým metrem čeká. Stejné jako v automobilu.
  • Všichni víme, nebo tušíme, že nás nesmí překvapit nutnost ovládat motocykl tělem a tudíž podvědomě sladit (koordinovat) veškeré pohyby na něm, což obnáší mnoho a mnoho hodin praxe.
  • A v neposlední řadě je nutnost adekvátně reagovat na vzniklou situaci koordinací pohybu těla a ovládacích prvků motocyklu během zlomku sekundy a bez chyby! Chyba v tomto okamžiku může mít fatální dopady a z dění kolem sebe vidíme a čteme, že tomu tak je!

Koordinace pohybů, reflexivní chování!

Můžeme takový doplněk koupit? Kde jej seženu?

Je tím vybaven každý motocykl?

Ne! To se musí naučit!

To je to, co asi víme, že by se mělo. A určitě nestačí se jen nadlouho zadívat na billboard u silnice s jakousi kampaní? Konec konců na ty traverzy okolo silnice velmi opatrně.

Ale jak? A kde? Kde se naučím ovládat motocykl? (V autoškole je 13 hod. povinného výcviku jízdy na motocyklu! Ve srovnání s automobilem je to o 15 hodin méně!!!).

Výcvik takovýchto „krizovek“ nás může stát mnoho motocyklů a tak autoškoly vědomě rozdávají řidičská oprávnění nepřipraveným adeptům. A postupně se mění a prodlužuje věková hranice zařazení se do kurzu autoškoly. Ale tam zase bude žák více či méně nepřipraven k jízdě na motocyklu v běžném provozu. Na ploše stadionu ve třiceti kilometrech jsme schopni zastavit i teniskama, na dálnici ve 130 km/hod se brzdná dráha věřte nevěřte mění! Od 45 m na nulu u profíka s perfektním lehkým (např. závodní 250 GP) a dobře ovladatelným motocyklem až po 90 m, ale možná najdeme i výjimky, které použijí opět tenisky!!! Vždyť reakce je ve stresu bez základních návyků a bez tréninku – někdo to prostě napoprvé nedá (a druhou šanci mu tím ti nahoře vezmou)! Berme v úvahu, že ten úplný začátečník pojede třeba po dálnici o něco pomaleji než ten „mazák“, ale jeho hranice pro možnou chybu má nastaveny jen a jen právě na ten stadion do rychlosti 30 km/hod! Každé svezení dává důležitý trénink, ale je v provozu a je tudíž extra nebezpečné! Uvědomme si, že vlastní, subjektivní, pocit, že už všechno umím, protože se mi během první sezóny nic nepřihodilo, je ten nejnebezpečnější! Totiž to není tak, že všechno umím, to je tak, že jsem se s krizovou nesetkal, to je tak, že jsem měl „kliku“!

Nenechme se tedy ukolébat pocitem bezpečí a určitě jezděme s respektem. To, že se máme co učit platí pro nás všechny. A kde? Výuka jen na bezpečných autodromech! Sice je dražší než na E … , ale s instruktorem, který naučí a v bezpečí autodromů!

Zpět ale k příčinám: Rozdělme tedy řidiče motocyklů ne snad podle typu ,objemu motocyklu a způsobu jízdy s nimi, ne podle věku, ale podle předpokládaného cíle jeho jízdy. Toho totiž lze dosáhnout různými způsoby v různém čase.

Položme si několik otázek, co se děje v mysli „motorkáře“.

Skupiny řidičů/ řidiček motocyklů:

  • 1/ motocykl – pracovní prostředek
  • 2/ motocykl – dopravní prostředek
  • 3/ motocykl – relaxační prostředek

1/ První kategorie převážně řidičů motocyklů – mužů nepatří mezi nejrizikovější s ohledem na počty najetých kilometrů. Tito (převážně) muži každý den vyjíždějí za prací za jakéhokoli počasí, většinou na starších či hodně opotřebených strojích. Od starých Jawiček přes populární skútry, levné „číňany“ až po středně velká a velká endura. Stav motocyklů je většinou na samé únosnosti technické způsobilosti, zrovna tak i oblečení a výstroj splňuje legislativu, ale jeví známky každodenního opotřebovávání. (Viz. stopnehodam.cz – vybavení a doplňky)

a/ Při cestě za prací je to den co den po známé trase, někdy i v polospánku. Takovému „motorkáři je mnohdy zima, netěší se, ale musí. Vyráží mnohdy za tmy a ve špatném počasí se za tmy i vrací. Když není posilněn alkoholem a za řidítky neusne vrací se stále. Najezdí relativně stálou rychlostí veliké množství kilometrů. Většinou už si všechno vyzkoušel, (sjetí do příkopu, rozmrazování v místní hospodě, pád na vlhké čáře, na písku i oleji, mnohokrát se vyhnul opilému traktoristovi atd.) , má tedy bohaté zkušenosti, které jej drží na kolech. Pozor ale při předjíždění tohoto pomalu jedoucího stroje s nesvítícím zadním světlem! Možná zrovna odbočuje vlevo! Obecně ale platí, že nemá důvod se před někým předvádět a zbytečně riskovat. Vybavení a technika mu to stejně ani neumožňuje. Chce dojet! Musí. A zítra znova.

b/ Při pracovním výkonu- ´např. Messengeři – prolétávají městy s drzostí jim vlastní a až na výjimky čelí nehodám velmi statečně. Opět je to o najetých kilometrech a zkušenostech. Je to o znalosti terénu a pozorování změn v chování řidičů automobilů. Stačí jen malý záblesk – jiný stín, drobný pohyb oproti ostatním v hustém provozu a řidič motocyklu reaguje. On po mnoha měsících za řidítky, takřka bez odpočinku má ležérní ,při tom velmi suverénní chování v provozu. Nevyhne se drobným pádům, ale bohužel i těžkým haváriím – těm situacím, kde i sebelepší technika neumí zastavit o tu rozhodující sekundu dříve. Je zvyklý velmi rychle vyhodnotit rizika a hlavně se nepředvádí. Také musí dnes i zítra.

2/ Dopravním prostředkem – motocyklem se rozumí jednostopé vozidlo od veteránů pro supercestovní koráby, které nás příležitostně vezou na dovolenou, za turistikou a za poznáním. Naložíme tedy, na většinou zkontrolovaný a dobře připravený motocykl co se na něj vejde a raději ještě o kousek víc. Rázem neovladatelný motocykl nás krotí k málo agresivní jízdě po neznámém území. Jestliže nás kdokoliv z jiných účastníků silničního provozu bude hecovat ke zrychlení, k předvádění se – tak jej dokážeme velmi elegantně gestem přesvědčit o tom, že teď to nejde! Padá se u čerpacích stanic, na červené, v těžkých vracečkách např. v Alpách. Motocykl je jiný, nestabilní, nervózní, nezvykle reaguje na boční vítr a na nerovnosti. K vážným nehodám dochází převážně na přímých úsecích, kde je motocykl neubrzditelný a některých případech se během jindy zvládnutelné situace uvolní několikakilové zavazadlo a je hotovo! Další faktory negativně působící na nehodovost jsou: extrémní zátěž organismu za vysokých teplot a přímého slunka, obráceně působící za velkého chladu. Neznalost prostředí či nepozornost při vzniklých dopravních situacích. Nepřizpůsobení se podmínkám provozu (kluzký asfalt, prašné cesty, jiné zvyklosti).

Shrnuto – vzhledem k tomu, že motocykl má zcela jiné jízdní vlastnosti a máme před sebou povětšinou velkou vzdálenost, přistupujeme k řízení zodpovědněji. Jízda není agresivní a neuvážená. Těžce se bourá minimálně, ať již zaviněním toho či onoho účastníka silničního provozu a nehody, kterou nedokážeme fyzikálními zákony běžně odvrátit a nebo z důvodů vlastní nepozornosti, nevolnosti aj. Pozor! Některé těžké a velmi pohodlné cestovní motocykly nabízejí velmi vysoký cestovní komfort, který klamlivě a nebezpečně svádí k pocitu bezpečí.

Přes to se jedná o relativně bezpečný druh silniční dopravy, byť velmi fyzicky náročný a proto a nebo právě proto stále půvabný, dobrodružný a vyhledávaný. (Viz. stopnehodam.cz – cestování)

3/ Bod třetí, bod adrenalinový, bezmyšlenkový a zkratový, bod s nejtragičtějšími následky! Zde je třeba si říci, že se střetávají veškeré negativní faktory a výsledkem je tragická bilance, která Českou republiku statisticky řadí mezi „nejlepší“!

Většinou se jedná o krátké sprinty na motocyklech rozdílných typů. Znamená to – …konečně dnes po měsíci čekání je pěkně, mám tři hodiny na rychlý výletek …!

Někdo miluje jízdu na motocyklu a právě ten adrenalinový náboj s tím spojený. Jiný bere motocykl a třeba i „civilní“ módu v oblékání jako určitou prestiž, prostředek, jak na sebe upozornit. U jiného vyvolává chuť sednout na motocykl ukázka závodního umění sportovních hvězd typu Valentina Rossiho a to, co jsem právě viděl na obrazovce, hodlám vyzkoušet v provozu! Další se např. ztotožňuje s postavou ze seriálu, ke které patří jízda vždy bez helmy, aby na něho holky více viděli! Tito řidiči nemají mnoho společného, ale co je spojuje je skutečnost, že na motocykl mají velmi málo času.

Krátká příprava a vyrazit. Vyrazit na místo, kde je fajn, někdo do pár kilometrů vzdálených zatáček, jiný do kavárny, jen na sebe upozornit.

Nikdo nemá pro rychlou jízdu žádnou, nebo takřka žádnou průpravu, ale chce si to v krátkém čase intenzivně UŽÍT! Od kavárny můžu odjíždět s hořící, přesto studenou pneumatikou, totéž od čerpací stanice po zadním kole. Na chvíli to přehnat, zkusit to otevřít naplno! Něco v mozku reaguje zkratově a v rušné ulici se spoustou křižovatek a přechodů najednou vyrazí zcela neřízená střela! Stalo se Vám to? Nebo Vás naštval řidič předjížděného vozidla a je mu třeba ukázat, že mě to zrychluje a on je ta nula! Nebo to bylo poprvé co se Ti motocykl zvednul na zadní a chceš to vyzkoušet ještě jednou a zas! Jinak slušný a uvážlivý člověk se mění na neomaleného, agresivního tvora, kterému všichni uhněme z cesty, protože on je teď „neprůstřelný“ ! Tento lidský pud je třeba si uvědomovat a v běžné silniční dopravě jej zcela vytěsnit.

Když pojedeme ve skupině,musí se vždy počítat s tím, že se najde někdo mezi námi, kdo se bude chtít předvést, kdo se bude snažit dokázat, že právě do této zatáčky umí dvojnásobnou rychlostí a až úplně na kolínko, komu se chce závodit a neohlížet se na ty druhé. Musíme si uvědomit, že v každém z nás existují pochody, např. ze škodolibosti přeženu vcelku nebezpečný úsek s nerovnostmi, nebo vysypaným pískem o kterém vím jen já a čekám, jestli ten či ta za mnou to zvládnou! Je jen na Tobě nenechat se „ vyhecovat“ k výkonu, kdy nemáš motocykl pod kontrolou! Ten vepředu to nemyslí třeba zle, jen mu „ruplo v bedně“, … já nechtěl, ale já za to přece nemůžu – to Ty jsi tam letěl jako … ? !

Motocykl má většinou velmi mohutné zrychlení, dobré jízdní vlastnosti (viz. stopnehodam.cz – servis a technika) a to nahrává pocitu úplné euforie a ztrátě zábran. Takto „smyslů zbavený“ řidič motocyklu se mnohdy dostane do situace, kde při narůstající rychlosti není sto adekvátně reagovat. Najednou je zcela všechno jinak!

Malá ukázka drobností, které můžou mít zásadní vliv pro přesnou reakci:

  • Vizír levných helem mírně třese a zkresluje výhled- snažíme se hledět příliš do dáli!
  • Vizír helem, ať čirý či tmavý, vždy nějakým % zkresluje situaci před Vámi
  • Drahé helmy, ale ve špatné velikosti mohou rozkmitat také a řidič ztrácí orientaci!
  • Hluk (aerodynamický) v nekvalitní helmě odvádí koncentrovanost!
  • Hluk motocyklu extremně unavuje a také ovlivňuje naše chování!
  • Špatné nastavení a velikosti kapot a plexištítů může násobit hluk či tahat za helmu!
  • Špatná velikost rukavic nám nedovolí včas a přesně stisknout páčku brzdy!
  • Levné rukavice brání svírat zároveň řidítko a jedním či dvěma prsty brzdit!
  • Špatně nastavené páčky a rukojeti brání rychlé reakci!
  • Špatná velikost či nevhodný oděv nám může bránit v pohybu, nebo trhat tělem!
  • Naučili jste se v autoškole brzdit jen zadní brzdou – při vyšších rychlostech účinnost 0!
  • Náklon motocyklu náhle potřebujete ještě zvětšit – co to udělá? Strach Vám nedovolí!
  • Spolujezdec nám diametrálně změní chování motocyklu!
  • Spolujezdec svým pohybem a chováním může způsobit ztrátu kontroly nad motocyklem!
  • Technický stav – viz. samostatná kapitola
  • Pravidelná kontrola a servis je víc potřebná než u automobilu – viz. samostatná kapitola
  • Převážení zavazadel – viz. samostatná kapitola
  • Jízda v noci, na vodě – viz. samostatná kapitola
  • Jakýkoliv handicap, zranění či nevolnost Vám nedovolí se plně koncentrovat!

Dalším momentem jsou různé ať už dobře či méně dobře míněné rady a vylepšení na technice a nebo na technice jízdy. Cokoliv neodborně změníte v nastavení a vydáte se na zkušební jízdu může a zrovna tak nemusí být zcela v pořádku s bezpečností silničního provozu a tudíž s bezpečností Vaší. I drobné změny v chování na motocyklu a jejich zkoušení na silnicích a soustředění se na ně mohou vést k fatálním následkům. Vydejte se cestou bezpečí. Blýskněte se před ostatními, zlepšete své dovednosti, ale na bezpečném a uzavřeném autodromu pod vedením zkušených instruktorů a techniků.

Přijeďte se učit. Naučit se znát sebe, motocykl a číst každý metr vozovky. Naučit se nedělat chyby – provoz je velmi málo promíjí!

A Váš názor?


Vladimír Mašek 2009

Obrazek

Květen 24, 2010

Štítky:

Napsat komentář