Starý rok je za námi (skoro) a co v novém?

tohoto roku 2010
nedostaneme se ke statisticky exaktním číslům (zachráněných životů) a neumíme zcela konkrétně určit, zda má naše počínání hlubší smysl. Pomohlo to někomu? Je hodně co zlepšovat, ale pevný základ již stojí. Já osobně si myslím, že učit lidi řídit motocykl, naučit je jakési pokoře, ukázat jim, že každý dělá spoustu chyb, ale důležitá je chuť na sobě pracovat a učit se chyby odstraňovat. To smysl má!

Jestliže se každý z nás nad svým počínáním na silnici jen malinko zamyslí a dá to těm ostatním účastníkům silničního provozu znát – je to přínos! Je to přínos pro kterékoliv odvětví v dopravě a tudíž i náš malinký přínos.

Chtěli jsme toho stihnout daleko víc a tak snad v roce příštím a dalších to tak bude.

Neustále opakuji, že motocykl je skvělý dopravní prostředek a je jen na nás, jak s ním budeme zacházet. Moc bych si přál, aby nás ty naše stroje odvezli v pořádku až do pozdního důchodu.

Začátkem listopadu jsme se za O.S. zúčastnili pražské konference „Bezpečná dopravní infrastruktura 2010“ pořádanou společností CityPlan, kde padla spousta skvělých myšlenek, jak zlepšit a zabezpečit dopravní stavby. Pěknou přednášku měl připravenou také Mirek Lisý. Otevřeně ukázal na nástrahy, které na nás čekají všude na běžných komunikacích. Výbornou přednáškou o problematice pasivní bezpečnosti silnic o jejich srozumitelnosti a čitelnosti zaujal Doc. Ing. Jindřich Šachl.

Zatím ale v dopravě v ČR, kterou z 97% tvoří cokoliv jiného než motocykly, nečekejme v dopravní infrastruktuře nějaké radikální změny. To, co jiným třeba zachraňuje životy v osobních vozech, nám rozhodně nepřispívá a nástrahou zůstává nadále. Nikdo kvůli nám nebude vystýlat běžné komunikace „polštáři“, aby nám zpříjemnil pád kdekoliv,kde se zapomeneme a poletíme. Na to jednoduše není. Obrovské riziko je v tom, že jsme neukáznění a neohleduplní! Cyklisté vůči řidičům aut a naopak a ti proti těm a prostě všichni navzájem! Sem tam už to vypadá, jako že se to lepší a nebude dlouho trvat a budeme moct říct, že jsme v Evropě. Běžněji se však stane, že občas český řidič přehlédne vlak nebo autobus , nebo chodce na přechodu a nebo naschvál někoho sundá, protože ho třeba kdysi naštval!

Je to smutná, ale u nás natolik běžná praxe, že ptát se, jak si na tom v žebříčku stojí motocykly, je zbytečné!

Přiznám se Vám, že jsem malinko skeptický k navrhované změně o povinných reflexních vestách, což by maličko (velmi maličko), přispělo ke zviditelnění „motorkářů“ a naopak mám obavy, aby v některých řidičích motocyklů nevzbuzovaly falešný pocit „bezpečí“! Ten, kdo na křižovatce myslí na cokoliv jiného, než že má dát přednost, ať už tomu se světlem nebo bez něj, s vestou nebo majákem, ten jí asi stejně nedá! A tak mám pocit, že řada „pseudo vychovávačů“ se už možná těší na to, jak nějakého „neviditelného motorkáře uloví“! A tak nesázet na viditelnost a raději sázet na to, že Vás prostě „nebere“ nikdo! Stejně i když se za Vámi do špitálu vypraví maník, co zrovna myslel na něco jiného- s celou ubrečenou rodinou , „… že to tak nemyslel…“, zdraví Vám to nevrátí! A naopak- komu se to stalo, ví, že udělat chybu je snadné!

Chybu udělá :

 

  • Já – protože na dvě sekundy neuváženě přidám! Jak fascinující . . .! A ouha . . .
  • Cestář – protože zapomene označit výkop, nebo posyp na opravené silnici a pospíchá . . .!
  • Strejda – protože zapomněl brýle a do lékárny „pro dnešek“ trefí i podle stínů . . .!
  • A ten – protože . . .!
  • A ten –

 

Prostě na „dýku“ se na silnici jezdit nedá!

Je celá řada agentur a příležitostí,jak se na okruh dostat a jak si relativně velmi bezpečně dokázat ,kdo je lepší a komu to víc jede atd.

Zde bychom v novém roce chtěli také více posílit!
Co nejlevněji a nebo zase jako letos úplně zadarmo! Termíny jízd a výcvikových kurzů budou doplňovány. Ať již to budou základní kurzy ProStart
, kurzy pro pokročilé na velkých autodromech
ProLimit

a nakonec závodní trénink
ProRaces

.

Každý z nás by si pak měl více uvědomovat tu odpovědnost – jak se má chovat na silnici po opuštění tréninkového areálu ,tedy po výcviku.

Byli jsme osočeni z toho, že naše výuka „motorkáře“ učí jezdit pouze rychleji a tudíž nebezpečněji a tím, že jen přiléváme oleje do ohně! S tím ale nemohu absolutně souhlasit, protože z nejedné Vaší reakce to bylo přesně naopak! Sami jste nám říkali, že teprve teď po výcviku, vidíte všechno jinak, vidíte až teprve teď co se musíte začít učit!

Prosím Vás, když máte nutkání ukázat všem svojí dokonalost v ovládání motorky, tak na okruh!

Autodromy mají totiž tu jedinečnou vlastnost, že nám odpouštějí chyby! Netrestají nás za naše chyby smrtí jako běžné silnice! Ty neodpouštějí kolikrát ani ty malé droboulinké! Je potřeba každý metr běžné silnice projet s rozumem a myslet dopředu za všechny kolem!

Jsem rád,že když jsme se před téměř dvěma roky (únor 2009) sešli na policejním prezidiu se

šéfem dopravní policie panem Leošem Tržilem v jeho pracovně, kde jsme hovořili o nutnosti výuky řízení motocyklu na autodromech, já měl tu možnost mu představit náš směr a cíl. Nyní pan Tržil zcela otevřeně hovoří o této nutnosti pro všechny „motorkáře“ a to je moc dobře! Jsem rád i za to, že dnes se už snad nepokračuje v mega předražených kampaních a vše se zřejmě přesune k výcvikům na specializovaných autodromech.

Bohužel o výstavbě speciálních motocyklových polygonů můžeme zatím jen snít a hledět „na západ“, ale věřím, že to přijde také. Jak by takové tratě měly vypadat se dnes už ví, kde na ně vzít, zatím ne?! Jen doufám, že až k tomu dojde a peníze na stavbu se najdou, že o tom ,kolik, na co a jak budou rozhodovat kompetentní a že se nepostaví „něco“ a zbytek se rozkrade ala „made in Czech“.

Kdo nám drží palce do dalších let, tak tomu moc díky. My Vám všem přejeme hezký konec roku a naviděnou v letech příštích.

Pro Ty, kteří by se chtěli do našeho kolektivu zapojit (instruktoři, redakce atd.) je místa takřka neomezeně! Ozvěte se!

Pro Ty, kteří se chtějí ozvat s otevřenou kritikou, prosím zde o Váš komentář.

Děkuji a myslete na to, že chyby dělá úplně každý!

Za team Stop Nehodám Mazzda

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Listopad 17, 2010

Štítky:

Napsat komentář