Tlumič řízení – ANO / NE ?

Nový model motocyklu znamená, vyšší výkon a menší hmotnost (takřka každý). K tomuto nárůstu výkonu je potřeba přizpůsobit i podvozek a v neposlední řadě, aby byl „bike“ krotitelný. Továrny jej proto již ve standardu vybavují tlumičem řízení.

Takže u nových motocyklů máme vystaráno. Máme konstrukčně nízkou hmotnost, skvělý podvozek a tlumič řízení, v některých případech ovládaný spolu s elektronikou motocyklu. Např. (Honda používá elektronicky řízený, tzv. progresivní tlumič. Progresivní tlumič řízení HESD (Honda Electronic Steering Damper). Je řízen elektronickou řídící jednotkou napojenou na čidlo vyhodnocující rychlost. Ta pak nastavuje odpor průtoku oleje v tlumiči a tím intenzitu tlumení na základě rychlosti, jakou jedete. Čím rychleji, tím tužší.).

Ale co u motocyklů staršího data výroby? Výkonu stále na rozdávání, hmotnosti bohu žel také a podvozek nebyl nic moc již na rýsovacím prkně. Provozem se bez jakéhokoliv servisního zásahu ani po letech nezlepšil! Nevhodné, ojeté nebo staré gumy! Co teď?

Poznámka: tzv. třecí tlumiče řízení byly standardním vybavením motocyklů již před II. světovou válkou a po ní!

Motocykl se při přidání velmi rychle vymyká kontrole, přední kolo se již při lehkém odlehčení rozkmitá ze strany na stranu a řidítka nám začnou tzv. „pantovat“ neskutečnou rychlostí z dorazu na doraz. To samé může nastat na nerovnosti, díře či vlně na asfaltu a i v rychlém přenášení těžiště ze strany na stranu.

Zde nepomůže žádná univerzální rada jak celou situaci zvládnout. (Možná snad dát se na modlení?) Ideální je se do takové situace nedostat a nebo se včas pojistit a eliminovat toto riziko pořízením kvalitního tlumiče řízení a vhodnou montáží.


Pozor! Když už se Vám toto stane („panty“) a obejde se to bez následků, nezapomeňte si vždy „napumpovat“ přední brzdu. Někdy totiž brzdové desky zamáčknou válečky do třmenů a na první pokus o brzdění brzdy nereagují!

Nejčastěji používaným modelem jsou kapalinové tlumiče řízení různých délek, umístění a značek. Ty nejlevnější jsou bez možnosti plynulého seřizování a ani nejde měnit jejich účinnost, např. výměnou kapaliny za hustší. I tak se dají úspěšně použít a plní svůj účel. Plynule seřiditelné jsou vybaveny rýhovaným kolečkem pro úpravu nastavení útlumu v několika tuhostech pro optimální nastavení dle stylu jízdy, rychlosti, povrchu atd. Ke každému tlumiči řízení se prodává montážní sada pro daný typ motocyklu a umístění na něm (podélné, příčné …).

Pozor ale na několik důležitých momentů:

  • Tlumič řízení není všelék na špatné jízdní vlastnosti motocyklu! Je to důležitý doplněk a vybavení motocyklu, ale vyteklé, přidřené a nebo jinak provozem opotřebované tlumiče nám nenahradí!
  • Špatnou nebo neodbornou montáží se můžete dostat do velmi velkých nesnází a proto doporučuji se obrátit s montáží na odborníky ve Vašem nejbližším servisu, kde Vám jej bezpečně namontují a poradí s obsluhou!
  • Při nastavení na maximální hodnoty se může stát, že tlumič řízení skoro úplně „zamkne“ řidítka a z dálnice nedokážete zatočit ke stojanu čerpací stanice!
  • Optimální nastavení a provozní zkoušky nedoporučuji za běžného provozu. Na autodromech v programech
    ProStart

    ,
    ProLimit

    a
    ProRaces

    se mj. věnujeme i tomuto tématu.

Dalším cenově méně dostupným typem tlumiče řízení je plynokapalinový tlumič, který hlavně používají jezdci na závodních strojích. Nabízí široké spektrum seřízení a perfektně slouží svému účelu hlavně tedy při závodech.

Posledním nyní masově používaným typem tlumiče je rotační tlumič řízení, který je montován na hlavu řízení, resp. na horní „brýle“ a „krk“ . S ním se převážně setkáme na endurech, motoocrossových motocyklech ale i na čtyřkolkách atd.

Značka která Vás potěší jak kvalitou tak skvělou cenou je německá LSL.
LSL je vidět nejen v silničním provozu, ale také v mezinárodním mistrovství Německa a mistrovství světa Superbiků. Přední jezdci, kteří používají sortiment LSL jsou Roman Stamm, Christian Kellner, Rico Penzkofer, Andi Meklau, Herbert Kaufmann, Sebastien Diss a Stefan Nebel.

Závěrem jen tolik, že tlumič řízení by měl na své motorce mít snad každý, a že prostředky na jeho pořízení jsou vždy vhodnou investicí pro bezpečnější provoz a větší komfort.
Nikdy ale nezapomenout na zásady kvalitního výběru, montáže a obsluhy!

Napsal: Mazzda

doporučujeme:


www.lsl-mototechnika.cz
Moto technika od německé firmy LSL: tlumiče řízení, páčky, přepákování,stupačky, řidítka.

WK moto-sport

U Chaloupek 13

182 00 Praha 8

web: www.wkmoto.cz

E-mail: info@wkmoto.cz

Tel./Fax: +420 283 911 276

 

Obrázek
Obrázek

Leden 21, 2011

Štítky:

Napsat komentář