Zatáčky (NE)bezpečné – je to jen na nás.

Kost, Malá Skála, Žel. Brod 113

O tom, že se každý stává bikerem (motorkářem) až ve chvíli, když se odváže a zakroutí  heftem (plynovou rukojetí) tak, že ručička tacháku (rychloměr) jde na maximum – o tom žádná. Ten, kdo má menší zábrany, je bikerem dříve, ten, kdo je rozumnější, se nemusí stát tvrdým bikerem vůbec. I tak je na silnicích mraky nástrah a každý má více či méně štěstí a nikde není napsáno, že ten, kdo jede opatrněji, všechny situace ustojí bez ztráty květinky. Prostě trénovat se musí a kdo jen gazuje (přidává plyn) se mezi námi nemusí zdržet moc dlouho.

Standardně se při výcviku setkávám s tím, jak někteří borci jsou najednou na přímých brzdách naprosto mimo a poslouchám tisíc a jednu pohádek o tom, proč je pro ten dnešní den takřka nemožné motorku zahaltovat (účinně zabrzdit). Ruku na srdce, přidávání jde každému, ale co potom?

 

Někteří  (ne) jezdci to vyřešili po svém a jsou na tom oproti těm, kteří se pohybují po běžných komunikacích, o poznání lépe. Zahodí kapoty a lampy a vyrobí si okruhový „speciál“! Setrvávají pouze na dromech, kde mohou přidávat a naučí se i včas podřadit a odbrzdit do vingle (zatáčka) a tak nějak se tam plácají a užívají si slasti toho opojného přidání v relativním bezpečí. 

To určitě chválím a podporuji, ale proč se většina těchto „pseudozávodníků“ stydí přijít i na motoškolu, kde se vyučuje, jak motocykl řídit a čím vším a jak se motorka ovládá.  Je možné se posunout o třídu výš a začít vnímat jízdu jinak.

Zpět k tématu: snadná jízda po rovince končí a my se blížíme k první zatáčce, přičemž musíme zrekapitulovat naše dosavadní vědomosti a natrénované zkušenosti. Vše adekvátně zhodnotit, zvláště na čem sedíme, po čem jedeme, kam bychom nejraději jeli dál a co nás asi v zatáčce může překvapit. Když to klapne, výsledkem je ideální průjezd zatáčkou. Například na cestě z Prahy do České Lípy na nás bude čekat něco přes 200 zatáček. To se nám líbí i to, že je každá jiná, do některých je krásně vidět, některé jsou za roh, jiné za horizontem a další přes horizont či do ďolíku. V každé na nás číhá něco, co tam možná skočí. Fůra odboček a o dírách raději ani nemluvě.

Umíte zatáčkou bezpečně projet?

Včas si připravit motorku, brzdy, řazení, pohled a zvolit nájezd. Vymezit náklon, s motorkou nehoupat a nikterak netrhat a na výjezdu plynule přidávat, což nám pomůže při elegantním výjezdu a narovnání motocyklu do přímého směru. Přiměřeně si nadávkovat brzdy i v náklonu a příp. si stabilizovat motocykl zadní brzdou mohou jen ti, co to opravdu mají natrénované, zažité a jde jim to!

Udělat chybu je tak snadné.

Nejčastější chybou je podcenění  nebo zlé „načtení“ zatáčky, vysoká rychlost nájezdu a potom sled chyb, které mohou končit havárií.

Ten, kdo trénuje na dromech, má ohromnou výhodu v tom, že může být na náhlou změnu, která nastane během průjezdu zatáčkou, připraven, protože už něco podobného zažil a jeho reakce ho může plně ochránit. Naopak jezdec, který se zuby nehty drží své party před sebou a chce za každou cenu udržet jejich tempo, si o malér přímo koleduje. Už jen pocitově prožívá něco, co nikdy předtím nezkusil, či ne v takovém tempu. Rozum velí stop a srdíčko říká: nejsem srab, ale když to není zaběhlé rutinním tréninkem, je lepší si zastavit na kafe a parťáky dojet na smluveném bodě!

Opticky pro něj čelo skupiny vjíždí do oblouku v náklonu, a protože se chce udržet ve stejném tempu, (ale nejde mu to), dostává motorku do náklonu dříve a ukrajuje část oblouku již před zatáčkou. Ve chvíli, kdy by měl mít motorku „připravenou“ v plném náklonu, jí naopak paradoxně  rovná do přímého směru a v panice se snaží něco vymyslet! Většinou je vzhledem k rychlosti a nepřipravenosti už na vše pozdě a teď záleží jen na osudu, kam jej pošle. Neznalost  řešení vyvolá okamžitou paniku a pak už si jen pohledem přitáhne překážku, které jej nejvíc vyděsí a je „hotovo“!

Totéž platí i pro případ, kdy vše máme do puntíku splněno, průjezd zatáčkou vede optimální stopou a ejhle! Přes silnici, kdo by to byl řekl, je pískoviště úctyhodných rozměrů!

Tohle nezkoušej  na silnici nikdy, ale přijď na drom, kde při každé jízdě narazíš na problém, který budeš  muset řešit. Když to řešení nenajdeš, velmi rychle rovnáš motorku v kačírku a nebo se rovnou povaluješ, ale dá se to zopakovat a zlepšit. Okruhy odpouštějí – silnice ne!

Dotazy na: info@stopnehodam.cz

Na viděnou na některém z dromů

Vladimír Mašek

  • 12. – 14. 4.             Lausitzring (D) – volné jízdy a závod (ev. ProLimit)
  • 21. 4.                     Most – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  • 2. 5.                        motoškola ProStart a volné jízdy – Sosnová
  • 8. – 9. 5.                 Brno – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  • 10. 5.                      motoškola ProStart a volné jízdy – Sosnová
  • 29. 5.                      motoškola ProStart a volné jízdy – Sosnová
  • 30. – 31. 5.             Most – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  • 14. – 16. 6.             Hungaroring (H) – volné jízdy a závod (ev. ProLimit)
  • 19. 6.                      motoškola ProStart a volné jízdy – Sosnová
  • 2. – 3. 7.                 Brno – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  •   *                            motoškola ProStart a volné jízdy – Vysoké Mýto
  • 29. – 30. 7.              Most – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  •  *                              motoškola ProStart a volné jízdy – Cheb
  • 7. – 8. 8.                  Sachsenring (D) – volné jízdy a závod (ev. ProLimit)
  • 15. 8.                       Brno – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  •  *                              motoškola ProStart a volné jízdy – Sosnová
  •  *                              motoškola ProStart a volné jízdy – Písek
  • 5. – 6. 9.                   Most – volné jízdy a závod (ev. motoškola ProLimit)
  • 20. – 22. 9.               Panoniaring (H) – volné jízdy a závod (ev. ProLimit)
  •  *                               motoškola ProStart a volné jízdy – Sosnová

Poznámka  *       bude upřesněno

Březen 29, 2013

Štítky:, , ,

Napsat komentář